Стаття варта уваги?
Поділіться з друзями!

Відновлення доріг за новими правилами. Дорожня галузь переходить на міжнародні стандарти.

Україну не зламати. Реформи продовжуються попри війну.

Мінінфраструктури розробило і затвердило Методику визначення вартості дорожніх робіт та послуг. Документ набере чинності 17 жовтня. З цього дня запрацюють нові правила ціноутворення у дорожньому будівництві.
Реформа передбачає використання: виключно твердих цін, міжнародних систем вимірювання (насамперед CESMM), цін матеріалів з прозорих баз даних, відомостей обсягів робіт (BOQ), цін з баз об’єктів-аналогів та інше.

У листопаді 2021 року був прийнятий закон, що надав Мінінфраструктури повноваження реформувати систему ціноутворення в дорожньому будівництві. До того ці повноваження були у Мінрегіонбуду.
07 жовтня Мінінфраструктури затвердило Методику, що визначає детальні механізми реформи відповідно до затверджених навесні Правил. Документ набирає чинності з 17 жовтня 2022 року.

Що зміниться після переходу на міжнародну практику

В Україні паралельно існувало два підходи до оцінки вартості проєктів. Міжнародний — вимірювання обсягів робіт. На практиці здійснювався за класифікатором (CESMM) — застосовувався лише МФО (міжнародні фінансові організації: Світовий банк, ЄБРР та ін.). Український підхід був побудований не на вимірюванні обсягів робіт, а на використанні ресурсних елементних кошторисних норм. Цей підхід застосовувався бюджетними замовниками. Українська система характеризувалася деталізованими статтями, що могли включати в себе конкретні назви машин, технологій тощо. Це призводило до складності порівняння цін між об’єктами, звуження конкуренції через застосування конкретних механізмів, незрозумілості системи для іноземних компаній.
Відповідно до нової Методики українські замовники будуть використовувати міжнародні системи вимірювання робіт, насамперед CESMM. На тендер буде виноситись відомість обсягів робіт складена за CESMM чи українським аналогом CESMM.
Це має призвести до легкості порівняння цін між об’єктами, посиленню конкуренції, а також зниженню корупційних ризиків при оголошенні торгів та прийманні виконаних робіт.

Жодних маніпуляцій: тверді ціни та фіксована вартість

Методика передбачає виключно використання твердих цін. При підписанні договору фіксується ціна з чітко визначеною вартістю робіт (виміряних за міжнародною чи українською системою). Кожна робота оцінюється укрупненим показником вартості.
Це знижує ризик маніпуляцій з цінами після підписання договору, а також тиску на підрядні організації по формальним ознакам при прийманні виконаних робіт.

Усе регламентовано. Створення баз даних цін та баз об’єктів-аналогів

Наразі використання баз цін не регламентоване. Методика регламентує розробку прозорих баз даних цін та баз даних об’єктів-аналогів, та визначає конкретні вимоги до них.
Бази даних можуть створюватися різними суб’єктами, що полегшить порівняння та перевірку баз на адекватність наведених цін.
Тобто, ціни, які використовується для розрахунку вартості робіт будуть братися з публічно доступних і регламентованих баз даних.

Реформа може стати прикладом для інших сфер будівництва за бюджетний кошт

Розмір кошторисного прибутку, загальновиробничих та адміністративних витрат при плануванні вартості обʼєкту буде визначатись як відсоток від прямих витрат. Тобто держава більше не буде використовувати норми прибутків і витрат, що не відповідають ринковим умовам. На практиці це призводило не до зменшення прибутку, а до викривлення статей витрат, тобто зменшення прозорості.
Компанії зможуть діяти відповідно до реальних ринкових умов, без необхідності показувати штучні показники, що в т.ч. призводило до зменшення прозорості. Порівняння цін на види робіт буде більш об’єктивним.

Мінінфраструктури втілило комплексну реформу, час якої давно настав. Ціноутворення відновлення доріг буде відповідати міжнародним стандартам, що добре для донорів і міжнародних гравців. Суспільство отримає більшу прозорість та зниження корупційних ризиків. Ця реформа може стати прикладом для інших сфер будівництва за бюджетний кошт”. Самоходський Ігор, Виконавчий директор Української Інфраструктурної Асоціації UNITE.

Довідково:
Українська інфраструктурна асоціація UNITE – заснована в 2021 році неурядова організація, що розробляє та імплементує кращі рішення для розвитку інфраструктури України.

Останні публікації

ВСТАНОВЛЕНИЙ ПЕРЕХІДНИЙ ПЕРІОД ДЛЯ НОВОЇ МЕТОДИКИ ЦІНОУТВОРЕННЯ

Читати далі

ПРОПОЗИЦІЇ ДО КРИТЕРІЇВ КРИТИЧНО ВАЖЛИВИХ ПІДПРИЄМСТВ

Читати далі

ПОДОРОЖЧАННЯ МАТЕРІАЛІВ НЕ ЗАЛИШАЄТЬСЯ ПОЗА УВАГОЮ ВЛАДИ

Читати далі

Відновлення доріг за новими правилами. Дорожня галузь переходить на міжнародні стандарти

Читати далі

ВІДНОВЛЕННЯ ДОРІГ ПОТРЕБУЄ ЗМІН ДО ЗАКОНОДАВСТВА: ПРОПОЗИЦІЇ UNITE

Читати далі

РОЗРОБЛЕНИЙ ЗА УЧАСТІ АСОЦІАЦІЇ ПРОЄКТ НАКАЗУ ОПРИЛЮДНИЛО МІНІНФРАСТРУКТУРИ

Читати далі

UNITE ПРОПОНУЄ ЗМІНИ ДО КОШТОРИСНИХ НОРМ

Читати далі

UNITE ЗАКЛИКАЄ ПОШИРИТИ КРАЩІ ПРАКТИКИ ЗАСТОСУВАННЯ УКРУПНЕНИХ ПОКАЗНИКІВ ВАРТОСТІ

Читати далі

МІНІНФРАСТРУКТУРИ ОПУБЛІКОВАНО ПРОЄКТ ПОСТАНОВИ, РОЗРОБЛЕНИЙ СПІЛЬНО З UNITE

Читати далі

АСОЦІАЦІЄЮ ВНЕСЕНО ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ЗВІЛЬНЕННЯ ВОДІЇВ СПЕЦІАЛЬНИХ ТА СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ ВІД ОБОВ’ЯЗКОВОГО ВИКОРИСТАННЯ ТАХОГРАФІВ

Читати далі